Janna

Freelance content creator Janna Kamphof

Een camera om mijn nek, een notitieboekje in de aanslag en meestal ook nog een drone in mijn rugzak – zo zul je me zien als ik op pad ben. Mensen écht enthousiast maken voor een plek of activiteit kan ik het best door mijn eigen enthousiasme over te brengen. Als ik content maakt, doe ik dat daarom het liefst op basis van eigen ervaringen. Die leg ik in woord en beeld vast op een manier dat mensen het gevoel hebben met me mee te gaan. Dan ontstaat content waar mensen op aanhaken, waar mensen graag op reageren, waardoor ze echt geïnspireerd raken om zelf ook te gaan. En dat is wat je wilt, toch?

Over Janna

Na een paar jaar in Duitsland is mijn thuisbasis nu weer in Velsen. En mijn werkplek is Europa. Ik werk voor opdrachtgevers in Nederland, Duitsland en de Alpenlanden. Dat zijn bedrijven en organisaties in de toerismebranche die ik met goede content help om hun verhaal te vertellen en hun zichtbaarheid te vergroten.

Content maken, dat doe ik al sinds ik me kan herinneren – alleen noemde ik het toen nog niet zo. Boekjes zo groot als mijn handpalm vol gekriebel en tekeningetjes werden later plakboeken vol kampeerverhalen en foto’s. Die ruilde ik vervolgens in voor een blog en Instagram. Van een hobby werd dat langzaam mijn werk toen ik tijdens mijn studie Taal & Communicatie een uitwisseling in Leipzig deed. Ik werkte voor het eerst met Duitse destination marketing organisations samen om in opdracht artikelen voor mijn blog te schrijven en maakte voor de Instagram van de Universität Leipzig een serie over het leven van een Erasmusstudent.

Het semester werd een heel jaar in Leipzig en ook aan het einde van dat jaar was ik nog niet ‘klaar’ in Duitsland. Maar mijn studie moest ik toch echt nog in Nederland afmaken. Parallel deed ik met de meest uiteenlopende tekst- en communicatieklussen ervaring als freelancer op. En toen was het tijd voor het volgende buitenlandavontuur! Vanaf oktober 2018 werkte ik als stadsambassadeur van Haarlem in haar zusterstad Osnabrück. Ik organiseerde uitwisselingen en projecten op onder meer bestuurlijk, cultureel en educatief vlak. Ook organiseerde (en begeleidde) ik meerdere reizen naar Haarlem voor de inwoners van Osnabrück. Dat vond ik pas echt leuk: mensen enthousiast maken om op reis te gaan naar plekken waar ik zelf zo enthousiast van werd. Toen ik de mogelijkheid had een tweede jaar part time stadsambassadeur te zijn, wist ik: ik wil ook iets met toerisme doen. En zo kwam ik bij de Tourismusgesellschaft Osnabrücker Land terecht. Als projectmedewerker ‘Niederlande-Marketing’ ontwikkelde ik content voor diverse kanalen, werkte mee aan campagnes op de Nederlandse markt en dacht mee in het strategisch ontwikkelingsproces.

Na twee jaar in Osnabrück zag ik een kans om full time te ondernemen en heb die met beide handen aangegrepen. ‘s Ochtends vroeg op de fiets stappen om dat ene mooie shot met zonsopkomst te maken? Nog even ergens heenrijden om een paar goede quotes te verzamelen? Já zeggen tegen een productiereis doordeweeks? Als ondernemer ben ik er nu he-le-maal voor mijn opdrachtgevers. En dan ontstaan echt de allermooiste samenwerkingen.