Zelf granola maken: een simpel en lekker recept

Zelf granola maken recept

De koude maanden zijn voor mij dé tijd van lekkere ontbijtjes. Terwijl ik in de zomer meteen uit mijn bed spring en klaar ben voor de dag, heb ik tijdens de donkere herfst- en winterochtenden toch wat meer tijd nodig om wakker te worden. Een goed ontbijt helpt daar zeker bij, een schaaltje (plantaardige) yoghurt of een smoothie bowl met granola bijvoorbeeld. Omdat de knapperige muesli uit de supermarkt meestal veel suiker bevat, besloot ik een poging te wagen het eens zelf te maken. Zelf granola maken is onwijs makkelijk en het leuke is dat je ‘m precies zo maakt als jij lekker vindt.

Zelf granola maken: het recept

– voor een flinke pot vol en een stuk of vijf ontbijtjes – 

Basis-ingrediënten

– 150 g havervlokken
– 100 g ongebrande en ongezouten noten (bijv. amandelen, hazelnoten, walnoten)
– 3 el neutrale olie (bijv. zonnebloem- of kokosolie)

Extra smaakmakers

– 40 g geraspte kokos
– een handje gedroogde vruchten (bijv. rozijnen, pruimen)
– 25 g zonnebloempitten
– 25 g lijnzaad
– 15 g sesamzaad
– 4 el honing of suiker
– 1 tl kaneel of koek- en speculaaskruiden

Verwarm de oven voor op 180 graden. Meng alles door elkaar en verdeel over een met bakpapier beklede bakplaat. Bak de granola 15 tot 20 minuten. Roer elke vijf minuten door en houd goed in de gaten dat ‘ie niet te donker wordt. Laat de granola afkoelen voordat je ‘m in een pot doet of eet gewoon lekker verse granola in je yoghurt 😉

Tip: Om te voorkomen dat het gedroogde fruit keihard wordt, kan je het beter pas na het bakken aan de granola toevoegen.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.