Bewust 2018 experiment #2: technologie

Bewust technologie

Terwijl ik op de metro wachtte, tijdens de lunch, tussen het studeren door… Hoewel ik mezelf niet echt een die hard technologie-gebruiker vind, waren mijn laptop en smartphone nooit ver bij me vandaan. Toen ik aan de serie bewuste experimenten begon, wist ik dus zeker dat ik hieraan iets wilde veranderen. Want met al die technologie om ons heen, halen we ook een hoop onrust in ons leven. In dit artikel deel ik mijn ervaringen van een maand lang bewuster telefoon- en laptopgebruik. Ook geef ik een paar handige tips, zodat je na het lezen direct kan beginnen met bewuster technologiegebruik.

Week 1: telefoon

Ik installeerde een app om eens te kijken hoeveel ik naar mijn telefoonschermpje kijk en schrok. Wat doe ik al die tijd? En misschien nog wel belangrijker: wat zou ik eigenlijk met die tijd willen doen? Als ik een uur door Facebook en Instagram scroll, had ik dat uur ook met een vriendin thee kunnen drinken. Of Spaans kunnen leren. Of buiten kunnen wandelen. Dus zette ik de limiet op 35 minuten per dag. Ga ik wel eens over die tijd heen? Zelden.

Tip 1: Ga na voor jezelf waarom je je telefoon minder wil gebruiken. Dan is het veel makkelijker om je aan de tijdslimiet te houden.

Tip 2: De app die ik gebruik heet Space. Hierop kan je niet alleen een limiet per dag instellen, maar ook een herinnering krijgen als je meer dan vijf minuten achter elkaar naar je scherm kijkt. 

Bewust technologie

Week 2: laptop

Al die apps kan je natuurlijk ook op je laptop gebruiken. Om dat te voorkomen, installeerde ik in de tweede week van februari de extensie StayFocused in Chrome. Hierin kan je sites blokkeren of vrijstellen voor een bepaald aantal minuten per dag. Ik heb ingesteld dat ik per dag maximaal 30 minuten Facebook, Instagram en WhatsApp op mijn laptop kan gebruiken. Daarna doen de sites het niet meer en kan het afkicken beginnen. In de praktijk is me dit nog nooit gebeurd. Volgens mij zorgt alleen het installeren van dit programma’tje er al voor dat je minder afgeleid bent.

Tip 3: Ga na door welke websites jij vaak wordt afgeleid op de computer en blokkeer die (voor een bepaalde tijd). 

Week 3: meldingen uit

Ik vroeg me af: waar komt eigenlijk die drang vandaan steeds op je telefoon te kijken. Volgens mij is het simpele antwoord: meldingen. Verschillende onderzoeken laten zien dat je door social media in een dopamine loop terechtkomt: je zoekt naar iets, krijgt onmiddellijk antwoord, word daar blij van en gaat op zoek naar iets nieuws (lees hier meer). Voor je het weet is er een uur voorbij. De oplossing is eenvoudig: je meldingen uitzetten. Ik heb ervoor gekozen geen meldingen meer te zien op mijn vergrendelscherm. Bovendien heb ik alle apps niet meer op mijn homescherm staan, zodat dit niet het eerste is wat ik zie, wanneer ik mijn telefoon toch ontgrendel. De eerste paar dagen keek ik nog automatisch op mijn scherm, zag geen meldingen en legde ‘m meteen weer weg.

Tip 4: Je moet een kleine speurtocht doen om je meldingen uit te schakelen. Ga naar instellingen > applicatiebeheer > WhatsApp > tik op het vakje ‘meldingen weergeven’. Dit kan je met alle apps doen.

Bewust technologie

Week 4: Puntjes op de i

Alle experimenten uit de eerste drie weken zorgden voor meer rust. Zonder constante meldingenstroom heb ik meer aandacht voor het hier en nu. In de laatste week deed ik nog een kleine dingetjes: ik gooide de Facebook-app van mijn telefoon, legde een boek op de plek op mijn nachtkastje waar eerst mijn telefoon lag en ruimde mijn e-mail op.

Tip 5: Ga na waar jij veel tijd aan besteedt of onrustig van wordt? Is het de televisie, je laptop, je smarpthone of playstation? Begin daarmee en maak de stapjes klein. Zie het als een experiment en niet als een verplichting. 

BEWUST 2018 EXPERIMENTEN

Dit was het tweede van een reeks maandelijkse experimenten die ik in 2018 doe. Ik zou dit jaar graag bewuster willen doorbrengen. Minder rennen, meer genieten. Daarom bedenk ik elke maand een experiment om wat langzamer en aandachtiger te leven. In januari creëerde ik een relaxt ochtendritueel en in maart… Over mijn maartexperiment hoor je de komende dagen meer op mijn Instagram.

PS. Op de foto’s zie je Nationaalpark Zuid-Kennemerland, een prachtig natuurgebied in de buurt van Haarlem. In dit artikel kan je over mijn favoriete wandeling in dit duingebied lezen.

8 thoughts on “Bewust 2018 experiment #2: technologie”

  1. Wat goed Janna! Ik ben hier (dankzij mn burn-out) ook al een poos gedwongen mee bezig en het gaat steeds beter (na 4+ maanden), zal eens een post schrijven met mijn lessen, misschien heb je daar ook nog wat aan 🙂

    1. Hoi Eva, bedankt voor je positieve reactie. De aanleiding is natuurlijk helemaal niet fijn, maar wel goed dat je hiermee bezig bent. Ik hoop dat het snel een positieve invloed op je gezondheid heeft! En ik ben natuurlijk benieuwd naar je artikel 🙂

  2. He wat een handige tips zeg! Ik raak mega snel afgeleid door sociale media dus ik ga de suggesties van je even gebruiken. Wel denk ik dat ik iets meer verslaafd ben dan jij haha. Ik ben benieuwd hoe dit bij mij zal gaan.

    1. Ik ben benieuwd of je iets kan veranderen door mijn tips. Onthoud wel dat elk klein stapje al genoeg is hè. Je zal merken dat het vanzelf makkelijker wordt als je je er goed bij voelt. Succes!

  3. Fijn artikel om te lezen! Ik heb dit jaar snapchat eraf gegooid omdat ik het nut er niet van inzag. Heel erg mooi dat je bewuster wilt gaan leven, misschien ga ik ook wel zo’n app downloaden, ben bang dat ik nogwel ga schrikken van de resultaten… Mooi initiatief!

    1. Dat is alvast een goede eerste stap, toch? Die app is misschien confronterend, maar wel erg handig om je te realiseren hoeveel tijd je nou echt kwijt bent met je smartphone. Ik vond het daardoor een stuk makkelijker om daarna te minderen.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *