Bewust 2018 experiment #9: Singletasking

singletasking experiment

Het nieuws lezen terwijl je je tanden poetst. Onder het eten een film kijken. Tijdens een gesprek even snel een appje versturen. We zijn met z’n allen constant aan het multitasken. Dit lijkt misschien lekker efficiënt, maar ik vraag me wel eens af of dat écht zo is. Als ik bel tijdens het koken, is de kans nogal aanwezig dat er iets verbrandt. En hoe smaakte nou eigenlijk mijn soep die ik gedachteloos weg lepelde tijdens een spannende film? Ik daagde mezelf uit een maand lang maar één ding tegelijk te doen.

multitasking vs. singletasking

Je hoeft alleen maar even te googlen op ‘multitasking efficiënt’ en je ontdekt honderden studies die laten zien dat multitasken juist niet efficiënt is. Waarschijnlijk weet je dit eigenlijk ook wel uit eigen ervaring. Als je twee dingen tegelijkertijd doet, doe je beide eigenlijk maar half. Bovendien word je er ook nog eens hartstikke moe van, omdat je je aandacht steeds moet verdelen. De oplossing is eigenlijk simpel: singletasking, ofwel één ding tegelijkertijd doen. Ga eens na hoe vaak je zelf met meer dan een ding bezig bent. Misschien is dat nog wel vaker dan je denkt. Mij viel het op dat er weinig momenten waren waarop ik me 100% op een activiteit focuste.

singletasking experiment

aandacht voor kleine dingen

Het was dan ook niet per se makkelijk om de multitasking-gewoonte te doorbreken. Voordat ik het wist, zat ik tijdens het ontbijt alweer door mijn mail te scrollen. Tot ik merkte dat ik nauwelijks iets van mijn met zorg bereide havermoutontbijtje proefde. Door een ding tegelijkertijd te doen, heb je aandacht voor het moment en datgene dat je aan het doen bent. Daardoor zie, voel, proef, ruik en ervaar je simpelweg meer. En ben je waarschijnlijk ook tevredener met het moment. Ik ga in ieder geval een stuk relaxter de deur uit als ik ’s ochtends rustig de tijd neem om te ontbijten, douchen en tanden poetsen en niet ondertussen mijn hersenen belast met allerlei andere prikkels.

5 tips om te singletasken

1. Laat je telefoon in je tas, in een andere kamer of in ieder geval uit het zicht.
2. Zie koken als een soort meditatie, waarbij je je focust op de handelingen die je uitvoert. Dit kan je bijvoorbeeld ook met tanden poetsen en de badkamer poetsen.
3. Eet niet terwijl je iets anders aan het doen bent. Pas dan proef je echt je eten en waarschijnlijk ben je dan ook eerder verzadigd.
4. Lees een boek op papier. Geen irritante reclames of verleidende auto replay, maar even totaal in een andere wereld verzonken zijn.
5. Kijk om je heen als je op straat loopt. Wow, waren die bomen hier altijd al zo mooi? 😉

BEWUST 2018 EXPERIMENTEN

Dit was het negende van een reeks maandelijkse experimenten die ik in 2018 doe. Ik breng dit jaar graag bewuster door. Minder rennen, meer genieten. Daarom bedenk ik elke maand een experiment om wat langzamer en aandachtiger te leven. In  april mediteerde ik elke dag en in september stopte ik met het eten van toegevoegde en geraffineerde suikers. Komende maand verdiep ik me in de wereld van zero waste. Ik zal zo af en toe een update op mijn Instagram plaatsen, dus volg me daar als je op de hoogte wil blijven!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.