Bewust 2018 experiment #1: Ochtendritueel

De wekker uitdrukken, even door Instagram scrollen, mailtjes checken, m’n bed uit springen en dan als een idioot zorgen dat ik op de fiets zit om de trein te halen. Tot voor kort zagen mijn ochtenden er zo uit. Niet echt een relaxed begin van de dag. Ik merk dat hoe ik mijn dag begin, invloed heeft op de rest. Start ik de ochtend met tien dingen tegelijk, houd ik de rest van de dag een gehaast gevoel. Daarom begon ik 2018 met een experiment om een nieuw ochtendritueel te creëren.

Week 1 + 2: ochtendritueel

Als ik op 1 januari wakker word, zet ik de wekker uit en blijf nog even liggen. Ik bedenk een aantal dingen waar ik dankbaar voor ben en waarom. Daarna spreek ik een intentie uit voor de dag. Dit klinkt misschien zweverig, maar dit betekent gewoon dat ik in een woord omschrijf hoe ik mijn dag zou willen doorbrengen. Dit kan rust zijn, of tevredenheid, of energie. Het eerste woord dat in je opkomt, is vaak al oké. Dit ‘ochtendritueel’ duurt misschien vijf minuten, maar het is zo’n relaxte manier van wakker worden. Als ik vrij ben, doe ik nog even yoga of ga iets lezen. Zo niet, ga ik meteen ik douchen, ontbijten en me klaarmaken om weg te gaan.

Geen social media en mails

E-mails, WhatsApp en social media komen pas als ik écht wakker ben. Het is zo makkelijk om al die dingen meteen te checken als je toch al de wekker op je telefoon uitdoet. Ik merkte echter dat m’n hersenen dan ineens van rustige slaapmodus in de actiestand gaan. Weg relaxte ochtendvibes. Die e-mails kunnen echt wel een halfuurtje wachten. Als je nog niet overtuigd bent, misschien helpen deze vragen dan: welk berichtje is zo dringend dat het binnen de het eerste kwartier van je dag beantwoord moet worden en hoe groot is de kans op dit berichtje?

Ochtendritueel

Week 3 + 4: vragen

Na twee weken werd dit ochtendritueeltje een gewoonte. Het was een klein, maar fijn begin van een rustigere ochtend. In de tweede helft van januari heb ik me steeds afgevraagd: waardoor ervaar ik ’s ochtends nog stress? Langzaam bij beetje verander ik die dingen.  Zo leg ik ’s avonds mijn kleding voor de volgende dag klaar, pak mijn tas in en schrijf dingen op die ik de dag erna wil of moet doen. Die dingen zijn dan uit m’n hoofd en ik hoef er ’s ochtends niet meteen aan te denken, wel zo relaxed.

Barack Obama

Overigens werd ik voor dit eerste experiment geïnspireerd door de podcast van Michael Kurth. Hij vertelde het volgende verhaal. Toen Barack Obama nog president was, nam hij elke ochtend 45 minuten de tijd om te ontbijten met zijn familie, te sporten, te lezen of iets anders dat hij wil doen. In deze tijd wil hij niet gestoord worden: geen updates of besprekingen. Als de president van Amerika deze tijd kan nemen, dan kan ieder ander dat ook. Als je het hele verhaal wil horen, luister dan de aflevering Digital Detox van Michael Kurth.

Bewust 2018 experimenten

Dit was het eerste van de reeks maandelijkse experimenten die ik in 2018 ga doen. Ik zou dit jaar graag bewuster willen doorbrengen. Minder rennen, meer genieten. Daarom bedenk ik elke maand een experiment om wat langzamer en aandachtiger te leven. In februari ga ik iets doen met technologie. Een digital detox? Mijn smartphone de deur uit? Geen social media meer? Het artikel daarover vind je hier.

11 thoughts on “Bewust 2018 experiment #1: Ochtendritueel”

  1. Ah Janna! Je laat me echt even stilstaan bij het feit hoe belangrijk het inderdaad is om ’s ochtends de dag rustig te beginnen. Nog veel te vaak begin ik de dag met het controleren van mijn mailbox en WhatsApp, maar merkte de laatste tijd al dat ik me daar zo gestresst van ga voelen. Ga zeker even met je tips experimenteren, thanks <3

    1. Ik kan je aanraden het gewoon eens een paar dagen te proberen. Ik denk dat je snel merkt hoe chill het eigenlijk is om rustig wakker te worden en na een tijdje zelfs niet meer automatisch naar je telefoon grijpt. Ik hoor heel graag over je ervaringen! 😀

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.