Bewust 2018 experiment #8: Minder suiker eten

minder suiker eten

’s Ochtends een bakje havermout met appel en wat cruesli, tussendoor een koekje, bij het avondeten wat chilisaus, een ijsje toe en vlak voor je naar bed gaat nog een lekkere kop chocolademelk. En voor je het weet… heb je een enorme hoeveelheid suiker binnen gekregen. Zonder hier verder allerlei redenen op te noemen waarom dat slecht voor je is; ik wilde dat niet meer. Daarom liet ik een maand lang alle suiker links liggen en ging de grote uitdaging aan: minder suiker eten.

op zoek naar verborgen suiker

Natuurlijk is het sowieso al onmogelijk is om helemaal géén suiker meer te eten omdat bijvoorbeeld fruit en groente al van nature suikers bevatten en koolhydraten omgezet worden in suikers. Het ging mij dus om de toegevoegde suikers. Enthousiast begon ik daarom de eerste paar dagen van september alles met toegevoegde suiker mijden. En pas toen merkte ik op waar allemaal suiker aan toegevoegd is. Dat in hagelslag, koekjes en ijs veel (toegevoegde) suiker zit, wist je waarschijnlijk wel. Maar wist je het ook van beschuitjes, pastasaus en crackers? Opeens leken overal verborgen suikers in te zitten.

minder suiker of geen suiker?

Hoe deprimerend het ook was, deze ontdekking heeft me aangespoord beter te letten op wat ik eigenlijk in mijn mond stop. Daarom besloot ik na een weekend tegen echt alles ‘nee’ te zeggen, bewust tegen sommige dingen ‘ja’ te gaan zeggen. Mijn experiment veranderde van geen suiker naar minder suiker eten. Een keer per dag at ik wel iets met toegevoegde suiker. ‘Ja, lekker makkelijk,’ denk je nu misschien. En ja, inderdaad maakte dit het voor mij makkelijker. Want door die ene keer per dag mezelf iets lekkers te gunnen, was het de rest van de dag veel makkelijker vol te houden.

Minder suiker eten

effecten van minder suiker eten

Allemaal leuk en aardig, maar heeft het zin? Ik heb er geen wetenschappelijke studie van gemaakt, dus ik kan alleen uit eigen ervaring spreken. Ik heb twee enorme voordelen ervaren: minder buikpijn en minder energiedips. Dat eerste is waarschijnlijk goed te verklaren door het feit dat ik minder ‘rommel’ heb gegeten deze maand. Het afnemen van de energiedips kan je verklaren doordat snelle suikers zorgen voor energiepieken en dus ook -dalen. Daardoor kan je je moe gaan voelen. Minder suiker eten betekent dus een evenwichtiger energieniveau. Wel zo prettig!

tips om minder suiker te eten

Heb je zin gekregen om ook minder suiker te gaan eten? Ik hoop je met deze vijf tips op weg te helpen!

1. Als alle toegevoegde suikers mijden je -net als mij- wat te ver gaat, kies er dan voor om je zelf een keer per dag iets écht lekkers te gunnen. Geniet daar extra van.
2. Koop minder of geen producten waar suiker aan is toegevoegd. Cliché, maar waar: als het niet in huis is, kan je het ook niet eten.
3. Zorg dat er altijd een suikervrije snack klaar ligt. Krijg je dan opeens lekkere trek, hoef je niet meer na te denken. Ideetjes: noten, groente, fruit, een stukje kaas.
4. Kook en bak met verse ingrediënten. In kant-en-klaar pakjes, zakjes en sausjes zit vaak veel suiker (en zout, maar dat is een ander verhaal), die je goed kan vermijden. Dat lijkt in het begin veel gedoe, maar het is vooral even omdenken. Voor je het weet, is het normaal. En veel lekkerder.
5. En als je dan toch heel veel zin in iets zoets hebt: eet fruit. Zoet én gezond.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.